MARI BERKONGSI ILMU TENTANG PUASA DI BULAN RAMADAN AL-MUBARAK

Friday, May 10, 2013

Tempoh berpuasa

Tempoh berpuasa ialah dari waktu terbit fajar itu ialah bila masuk waktu sembahyang Subuh, sehinggalah waktu terbenam matahari iaitu waktu apabila sudah masuk waktu Maghrib. Jadi waktu berpuasa ialah apabila masuk saja waktu Subuh sampailah masuk waktu Maghrib.

Dari sudut geografi, fajar ialah cahaya kemerah-merahan di kaki langit sebelah timur sejurus sebelum matahari terbit. Matahari belum terbit lagi tetapi cahaya lemah kemerah-merahan sudah mula muncul di kaki langit. Kalau kita baca buku-buku tentang puasa, ada yang menyebut tentang fajar sadik. Fajar sadik ini ialah cahaya kemerah-merahan yang mula-mula muncul. Cahaya 'sadik' inilah yang dianggap sebagai batas atau sempadan antara akhir malam dan permulaan pagi.

Tempoh masa berpuasa dalam satu-satu hari ini dinyatakan dalam Surah al-Baqarah ayat 187 yang bermaksud: "Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam) iaitu (waktu) fajar, kemudian sempurnakanlah puasa itu hingga waktu malam (maghrib)".

No comments:

Post a Comment